Hej och Välkommen till min syblogg!!

Här hittar du bilder och information om allt som jag syr. Längre ner till höger hittar du information om hur du går tillväga om du vill lägga en beställning eller undrar över något.


I raden till höger hittar du även länkar till:
Smyckessidan - där kan du kika på smycken jag tillverkar och även beställa ett eget unikt smycke eller köpa ett redan färdigt!!
Butiken - där du hittar redan uppsydda alster för omgående leverans.
Tygsidan - där kan du se och välja mellan de tyger jag har hemma just nu till din sömnadsbeställning!!


Passa även på att gilla LiiNe Design på facebook och ta del av erbjudanden och tävlingar!! Gillaknapp finns längre ner på sidan i högerspalten!!
Kika runt och tveka inte att höra av dig!!

onsdag 21 januari 2009

tillökning i garderoben =)

Dom senaste dagarnas projekt :) Hur nöjd som hellst, iaf med tröjan...tyvärr så tänkte jag mig inte för när jag skulle sätta tryckknappar i byxorna...det är ju så mjukt tyg så det är jättesvårt o öppna dom, man får liksom köra in naglarna imellan knapparna o bända upp dom. Om det är nån som har ett tips om hur/vad man ska göra för att inte knapparna ska slita sönder tyget när man öppnar dom så hojta gärna!!

Lillprinsen studerar tryckknappen o funderar på vad det är för nåt konsigt mamma har sytt :)
Men det verkar som han gillar mammas hemsydda kläder iaf för när han var tvungen att ta av sig byxorna igen för att jag skulle kunna sy fast hängslena i ryggen på rätt höjd så bröt han ihop o ville minsann ha sina byxor på sig!!

Den verkliga färgen på byxorna är nog mest lik på denna bilden (ovan).






Material: Byxan - Grön velour som jag ärvt efter min mormor (så nu är hon en liten del av viggos nya kläder även om det var halv jobbigt o sy i det med tanke på doften :)), Marinblå mudd från ohlssons som jag köpte före sommarn för att ha till nåt annat som aldrig blev av. (den lite dyrare sorten), tryckknappar från ?
Tröjan - marinblå uggletyg från jofotex, samma mudd som till byxorna.
Mönster: byxa - egenknåpat efter det senast lyckade byxmönstret och så med inspiration, tips och liten beskrivning ifrån pajas blogg (dock med helt oandvändbara mått för mig då detta var strl 110 jag gjorde hehe).
Tröjan - ottobre creativ workshop 301, mod. A.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Vad mycket fint du syr! Jag hittade hit via LiEmEl och blev imponerad av allt fint du syr och glad och stolt över att hitta min egen blogg i din lista! Kul!

    Halskanter verkar du ju ha fått ordning på nu. Vet inte om du har "haft tur" eller om du vet hur man ska tänka, så här kommer knepet: halskantsremsan ska vara 25% kortare än själva halsringningen, dvs om hålet är 40 cm runt om, så är 25% 10 cm, alltså ska muddremsan vara 40-10=30 cm. Det funkar både när man gör en kantning (det som heter muddrullå) och när man syr med muddkant (på samma sätt som vid handleder eller byxmidjor). Du får ursäkta om jag är övertydlig, men det verkade som att du var lite nybörjare på en del som du skrev, så jag tänkte att det var bättre med övertydlighet än att svänga sig med en massa fina ord som ingen förstår :)

    För att få tyget att hålla när du sätter i tryckknappar, så förstärker du tyget på baksidan med vliseline. Då drar man inte sönder trikån när man öppnar knappen. Detta gäller främst trikå, men ibland kan det behövas i tunna vävda tyger också.

    Ett alternativ till självhäftande plast när du gör engångstryck, är att ta med omslagspappret på kopieringspappersbuntarna hem från jobbet. Omslagspappret har vaxad insida och om du ritar upp och skär ut på utsidan och sen stryker fast det vaxade pappret på tyget, så får du också ett fint resultat. Man behöver inte ha så varmt strykjärn.

    Lycka till! Jag återkommer!

    SvaraRadera